Blog

Decyzja o warunkach zabudowy w praktyce

01/08/2018

Jak uzyskać warunki zabudowy? Takie pytanie bardzo często zadają sobie osoby, które posiadają działkę bez miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i chcą postawić na niej dom. W tego typu przypadkach, których zresztą jest bardzo dużo, konieczne jest wystąpienie z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy. Jeśli się tego nie zrobi, można zostać posądzonym o samowolę budowlaną. O tym, jak uzyskać warunki zabudowy, gdzie złożyć taki wniosek i co powinno się w nim znaleźć piszemy w niniejszym artykule.

Warunki zabudowy 2018: co należy wiedzieć?

Zanim rozpocznie się przygotowania do wystąpienia o wydanie warunków zabudowy należy sprawdzić, czy dla danego terenu nie został stworzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Warto upewnić się, czy taki plan akurat nie powstaje, ponieważ czasami lepiej poczekać na jego wdrożenie niż „przedzierać się” przez gąszcz formalności związanych z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy.

Jeżeli wiadomo, że będziemy musieli to zrobić, to w pierwszej kolejności trzeba przygotować i przedłożyć wniosek o warunki zabudowy. Warto pamiętać o tym, że powinno się to zrobić jeszcze przed zakupem projektu budowlanego.

Wniosek o ustalenie warunków zabudowy: co musi się w nim znaleźć?

Wnioski o ustalenie warunków zabudowy w przypadku różnych placówek mogą się od siebie nieznacznie różnić. W każdym formularzu trzeba będzie jednak podać takie informacje jak:

  • dane wnioskodawcy (warto wiedzieć, że nie musi być nim właściciel działki,

  • dane identyfikacyjne inwestycji (m.in. ulica, numer działki, obręb i informacje na temat przewidywanego sposobu użytkowania terenu/obiektu),

  • informacje o planowanym sposobie zagospodarowania terenu (m.in. przybliżony rozmiar domu, liczba pięter),

  • zapotrzebowanie na dostęp do różnego rodzaju przyłączy m.in. elektrycznych i wodnych,

  • dane charakteryzujące wpływ inwestycji na środowisko.

Należy pamiętać, że nie ma jednego uniwersalnego formularza dla wszystkich placówek. Aby mieć pewność, że wypełnia się odpowiedni wniosek, najlepiej pobrać go z placówki, w której będzie się go składało lub z jej oficjalnej strony internetowej. Do wniosków zawsze należy dołączyć niezbędne załączniki. Ich lista jest udostępniana przez punkty przyjęć wniosków oraz na wspomnianych już ich stronach internetowych.

Warunki zabudowy Lublin: gdzie składać wnioski?

Zazwyczaj warunkami zabudowy zajmują się Wydziały Architektury i Budownictwa danego miasta. Tak jest właśnie w przypadku Lublina, gdzie wnioskami zajmuje się Wydział Architektury i Budownictwa mieszczący się przy ul. Wieniawskiej 14. Wniosek o ustalenie warunków zabudowy można złożyć osobiście w Biurze Obsługi Mieszkańców przy ul. Wieniawskiej 14 (stanowisko nr 9 lub 10 na I piętrze) lub za pośrednictwem poczty.

Często zadawanym pytaniem jest to, gdzie ubiegać się o warunki zabudowy w przypadku nieruchomości zlokalizowanych poza Lublinem. Zazwyczaj w takich przypadkach sprawami zajmują się urzędy gminy. Na forach internetowych nie brakuje też pytań m.in. o warunki zabudowy: gmina Niemce czy warunki zabudowy gmina Głusk. Akurat w tych przypadkach mamy do czynienia z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Decyzja o warunkach zabudowy może być wydana w ciągu 3-4 tygodni, ale zdarza się, że w przypadku „bardziej skomplikowanych” spraw czas ten może wydłużyć się nawet do trzech miesięcy.